REGULAMIN POSLKIEJ ORGANIZACJI DARTA
REGULAMIN POLSKIEJ ORGANIZACJI DARTA
Rozdział I - Definicje
Reguły gry
Przepisy i zasady, opisane w niniejszym Regulaminie. Wszystkie zawarte w Regulaminie zasady służą zorganizowanym rozgrywkom darta.
Sędzia
Osoba, która nadzoruje pojedynek dwóch lub większej ilości zawodników lub drużyn podczas meczu.
Marker/Liczący
Osoba zajmująca się zapisywaniem wyniku meczu (pojedynku) dwóch zawodników lub drużyn na tablicach z wynikami lub na urządzeniach elektronicznych, służącym do zliczania punktów.
Leg
Pojedyncza gra, także element seta (np. 301, 501, 701, 1001 itd.).
Set
Set składa się z określonej przed grą (a) minimalnej potrzebnej do zwycięstwa lub (b) maksymalnej dopuszczalnej do rozegrania liczby legów. Set uważany jest za zakończony, gdy zawodnik lub drużyna wygra ustaloną przed pojedynkiem liczbę legów, potrzebnych do zwycięstwa.
Mecz
Liczba setów lub legów, które muszą zostać rozegrane przez dwóch zawodników lub drużyny, by mecz mógł zostać uznany za zakończony.
Rozdział II – Ogólne zasady gry
- 1- Podstawowe zasady gry
- 2- Rzut
- 3- Rozpoczynanie i zakończenie gry
- Zawodnik (drużyna), który rozpoczyna mecz, zostaje wyłoniony na podstawie rzutu do środka (lotka bliżej bulla wygrywa). Przy trafieniu w pole 25 lub 50 punktów (zielony/czerwony środek), rzuty powinny być powtórzone przy zmienionej kolejności zawodników a lotki wyciągnięte z tarczy.
- Zwycięzca rzutu do środka rozpoczyna pierwszego lega (seta) oraz kolejne nieparzyste legi (sety), tzn. 1, 3, 5 itd.
- Przegrany rzutu do środka rozpoczyna kolejne parzyste legi (sety), tzn. 2, 4, 6 itd.
- Gdy zawodnik, już po trafieniu potrzebnego do zakończenia gry pola podwójnego tarczy albo po przerzuceniu licznika, odda dodatkowy rzut lub rzuty do tarczy, te nie będą się liczyć do gry. Świadome wykonywanie takich dodatkowych rzutów może być potraktowane jako niesportowe zachowanie.
- Zawodnik lub drużyna, który trafił pole podwójne tarczy konieczne do zakończenia gry, uznawany jest za jej zwycięzcę.
- Jeśli sędzia nieprawidłowo ogłosi zakończenie gry, a zawodnikowi pozostały lotki do rzucenia, zawodnik powinien dokończyć kolejkę rzutów. Np. zawodnik miał do rzucenia 90 punktów, a po rzuceniu T20 i D10 sędzia nieprawidłowo ogłasza zakończenie gry, zawodnik ma prawo rzucić pozostałą lotkę (do zakończenia gry pozostało 10 punktów)
- Jeśli w wyniki błędu sędziego , zaistniałego w pkt 17 § 3 , zawodnik usunie lotki z tarczy sugerując się ogłoszeniem zakończenia gry przez sędziego, a pozostały mu w danej kolejce rzutowej lotki do rzucenia, sędzia usunięte lotki wkłada z powrotem w tarczę, odtwarzając jak najwierniej sytuację sprzed usunięcia lotek i umożliwiając zawodnikowi oddanie pozostałych w danej kolejce rzutów.
- Sędzia ogłasza zakończenie gry – lega, seta lub meczu – dopiero wówczas, gdy zawodnik rzucający trafi, potrzebne mu do zakończenia gry, podwójne pole tarczy, a lotki pozostaną w tarczy do momentu usunięcia ich przez zawodnika. Dopiero po ogłoszeniu zakończenia danej gry przez sędziego, lotki muszą być wyjęte z tarczy i wówczas gra jest zakończona. Zawodnik rzucający ma do tego momentu możliwość sprawdzenia poprawności zliczenia i zapisania rzutu lub rzutów.
- Obowiązuje zasada przerzucenia licznika (Bust), czyli gdy zawodnik rzuci więcej niż wynosi pozostała mu do skończenia lega liczba punktów, kolejka zostaje potraktowana jako zero punktów, a wynik pozostały do rzucenia pozostaje niezmieniony, jak przed kolejką rzutów. Tak samo zaliczona zostaje także kolejka, po której na liczniku pozostaje 1 (jeden) punkt lub 0 (zero) po rzucie innym niż w pole podwójne.
Zwycięzcą lega jest zawodnik:
- który w regulaminowej liczbie 15 kolejek sprowadzi jako pierwszy stan swojego licznika do 0
- który w regulaminowej liczbie 15 kolejek sprowadzi stan swojego licznika poniżej 51 punktów, podczas gdy jego przeciwnikowi się to nie udało
- w innym przypadku wykonywane są rzuty do środka, które decydują o wyniku lega (lotka bliżej środka wygrywa). Kolejność rzutów jest taka, jak podczas podstawowego przebiegu lega i ulega zmianie przy ewentualnej powtórce rzutów- przy remisie.
- 4- Punkty (Scores)
- Punkty zostają zaliczone tylko wtedy, gdy metalowy grot lotki pozostaje wewnątrz pól tarczy zawierających punkty (grot dotyka pola) do momentu zakończenia danej kolejki rzutów oraz gdy lotka trafiająca zostaje zaliczona przez sędziego.
- ostatnie 3 rundy ze strony każdego z graczy muszą być jasno i klarownie przedstawione i pokazane (wyświetlone),
- błędnie wpisywane wyniki muszą podlegać możliwości korekty,
- punkty pozostałe do zakończenia gry muszą być jasno i klarownie przedstawione i pokazane (wyświetlone),
- 5- Tarcze do gry
- Pole podwójne i potrójne (szerokość wewnątrz) 8,0 mm.
- Średnica pola środka podwójnego (wewnątrz) - 12,7 mm.
- Średnica całego pola środka (wewnątrz) - 31,8 mm.
- Odległość od zewnętrznego drutu podwójnego pola do środka tarczy - 170,0 mm.
- Odległość od zewnętrznego drutu potrójnego pola do środka tarczy - 107,0 mm.
- Odległość od zewnętrznego drutu podwójnego pola do zewnętrznego drutu podwójnego pola, leżącego na przeciwnym końcu średnicy tarczy - 340,0 mm.
- 6- Oświetlenie
- 7- Linia rzutów
- wysokość środka pola tarczy 1,73 m;
- minimalna odległość rzutu 2,37 m;
- odległość od linii rzutów (dalsza krawędź) do środka tarczy 2,93 m;
- szerokość linii rzutów min. 38 mm;
- wysokość linii rzutów max. 50 mm;
- długość linii rzutów min. 61 cm
Rozdział III – Reguły i zasady turniejowe
- 8- Ogólne reguły i zasady
- 9- Zgłoszenie turniejowe
- Dopuszczeni do turnieju są zawodnicy lub drużyny, które zgłosili chęć uczestnictwa w turnieju przed upływem wyznaczonego terminu zapisów oraz uiścili ustalone przez organizatorów wpisowe.
- Organizator ma prawo wprowadzenia wcześniejszych zapisów pod warunkiem ogłoszenia tego faktu w informacjach o turnieju, z podaniem sposobu zgłoszeń.
- Formularze meldunkowe (w przypadku gdy są stosowane), które nie są wypełnione prawidłowo, nie będą akceptowane przez organizatora.
- Nazwiska zawodników lub nazwy drużyn zgłoszonych do turnieju muszą zostać klarownie i czytelnie wpisane na formularzu lub podane przy stoliku sędziowskim w momencie zapisów.
- Żaden zawodnik ani drużyna nie mogą zameldować się w tym samym turnieju więcej niż jeden raz.
- Wszyscy zawodnicy muszą zameldować się w turnieju pod swoimi prawdziwymi nazwiskami.
- Wypełnienie formularza/zameldowanie się do turnieju oznacza zaakceptowanie niniejszego Regulaminu i regulaminu turnieju.
- Wypełnienie formularza/zameldowanie się do turnieju oznacza zgodę na stosowanie się do wymogów organizatorów turnieju, w tym - wyrażenie zgody na wykonywanie zdjęć, udział w wywiadzie prasowym, radiowym czy telewizyjnym, grę w koszulce sponsora lub z logo sponsora w całym lub określonym etapie turnieju itp., publikacje danych osobowych (imienia i nazwiska)
- Zawodnik wykluczony w turnieju z powodów dyscyplinarnych, nawet jeżeli nie rozpoczął pierwszego pojedynku w turnieju, nie ma prawa do zwrotu opłaty startowej i nie otrzymuje punktów do rankingu.
- Organizator turnieju ma obowiązek honorowania decyzji POD dotyczących jednorazowego, okresowego lub stałego wykluczenia danej osoby z udziału w turniejach, którym patronuje.
- 10 - Przystąpienie do gry turniejowej
- Wszyscy uczestnicy turnieju muszą dostosować się do ustalonych przez organizatorów czasów rozgrywania pojedynków.
- Zawodnicy lub drużyny, którzy nie pojawią się przy tarczy w terminie ustalonym dla nich przez organizatorów, zostaną wykluczeni z turnieju. Wpisowe, w takim przypadku, nie jest zwracane.
- 11- Losowanie zestawienia gier
- W turnieju zostaje przeprowadzone jedno losowanie zestawienia gier (par). W przypadku rażącej pomyłki mającej wpływ na dalszy przebieg rozgrywek organizator może zadecydować o ponownym losowaniu.
- Wyniki losowania muszą zostać udostępnione uczestnikom przed rozpoczęciem gier, w widocznym miejscu lub udostępnione online na wskazanej przez organizatora stronie.
- Czasy rozgrywania poszczególnych gier są danymi orientacyjnymi. Zawodnik powinien być gotowy do gry przynajmniej na 15 minut przed podanym terminem rozpoczęcia pojedynku.
- Nie jest dozwolone, już po oficjalnym zakończeniu zapisów do turnieju, wprowadzanie do turnieju zawodników dodatkowych lub drużyn dodatkowych. W wyjątkowych, szczególnie uzasadnionych przypadkach, decyzja należy do organizatora turnieju.
- Sposób rozstawienia zawodników w turniejach danego sezonu jest ogłaszany w informacjach na dany sezon.
- 12- Rzuty rozgrzewkowe
- Przed rozpoczęciem meczu zawodnik ma prawo do rzucenia 9 lotek rozgrzewkowych.
- Na tarczach, które nie są jasno oznaczone jako tarcze treningowe, wraz z rozpoczęciem turnieju nie jest dozwolone trenowanie.
- W przypadku braku tarcz treningowych podczas turnieju, w momencie zakończenia rozgrywek danej grupy lub pojedynku na danej tarczy jest możliwość treningu do momentu wyczytania kolejnego pojedynku na danej tarczy.
- 13- Gry turniejowe
- W momencie rozpoczęcia rozgrywek w obszarze rozgrywania meczu mogą znajdować się tylko sędzia, markerzy (liczący) oraz uczestnicy pojedynku.
- W polu przed zawodnikiem oraz obok tarczy mogą znajdować się tylko sędzia i markerzy.(liczący) Podczas rzutów powinni oni ograniczyć do niezbędnego minimum wszelką aktywność ruchową.
- Przeciwnik zawodnika rzucającego powinien znajdować się podczas rzutu przeciwnika w odległości przynajmniej 60 cm za nim.
- W przypadku gier finałowych, które odbywają się zazwyczaj na podestach-scenach, zawodnik nierzucający powinien stawać tak, aby zawodnik rzucający widoczny był dla innych zawodników, widzów, organizatorów i kamer telewizyjnych.
- Podczas pojedynków zawodnicy powinni zachowywać się spokojnie. Tylko zawodnik właśnie rzucający ma prawo zadawać pytania sędziemu. Dodatkowe, mogące przeszkadzać podczas rzutów, okrzyki ze strony zawodników, kibiców czy organizatorów są niedopuszczalne.
- Jeśli zawodnik lub drużyna złamie przepisy w/w punktów, sędzia udzieli ostrzeżenia. Po powtórzeniu sytuacji i udzieleniu kolejnego takiego ostrzeżenia, punkty osiągnięte podczas sytuacji zaistniałej nie zostaną przez sędziego zaliczone.
- Za zapewnienie sportowej atmosfery podczas meczu odpowiedzialni są na równi zawodnicy biorący udział w pojedynku (lub kapitanowie drużyn w przypadku meczów drużynowych)
- Rzucający właśnie zawodnik ma prawo zapytać sędziego o aktualny stan swojego licznika. Sędzia nie może informować zawodnika, w jaki sposób grę należy zakończyć (np. poprzez podanie przy stanie licznika 32 - „podwójne 16”).
- Wszystkie pytania i niedomówienia, dotyczące stanu punktowego podczas meczu, należy wyjaśnić przed kolejnym rzutem.
- Po zakończeniu lega, seta lub meczu jakiekolwiek zmiany w stanach punktowych zawodników są niedopuszczalne.
- W przypadku meczów drużynowych, kolejność rzutów poszczególnych zawodników powinna zostać ustalona przed rozpoczęciem meczu.
- Protesty muszą być zgłaszane natychmiast, albo do sędziego, albo do organizatorów turnieju. Po zakończeniu lega, seta lub meczu wszelkie protesty nie będą akceptowane.
- W przypadku uszkodzenia sprzętu sportowego podczas meczu, lub gdy zawodnik musi z ważnych powodów opuścić miejsce pojedynku, musi to zostać omówione z sędzią pojedynku lub organizatorem turnieju. W takich przypadkach sędzia lub organizator udzielają zawodnikowi nie więcej niż 5 minut przerwy.
- - Wyczytanie zawodników do pojedynku jest pierwszym wywołaniem
- Po zgłoszeniu sędziemu zawodów przez zawodnika (kapitana drużyny) braku na polu gry przeciwnika/przeciwników przez 5 minut następuje drugie wywołanie
- Zawodnik (drużyna), który nie zgłosi się na polu gry w ciągu 5 minut po drugim wywołaniu, przegrywa walkowerem dany pojedynek.
- 14- Klasyfikacja zawodników w grupie
- 1) liczba wygranych pojedynków w grupie
- 2) Różnica legów (wygrane: stracone)
- 3) Bezpośredni pojedynek.
- 4) Większa liczba wygranych legów (ma zastosowanie gdy pkt. 1.-3. w wypadku więcej niż 2-ch graczy nie przynoszą rozstrzygnięcia)
- 5) Dodatkowy leg 501 d.o. rozgrywany przez zainteresowane strony.
- 15- Punkty rankingowe
- W przypadku turniejów składających się na cykl lub liczonych do rankingu, punkty rankingowe liczone są wg punktacji ogłoszonej na początku sezonu przez organizator rozgrywek.
- Punktacja musi być ogólnodostępna dla wszystkich zainteresowanych.
- Tylko zawodnicy, którzy w dniu rozgrywania danego turnieju (kat. do rankingu krajowego) posiadają aktualną licencję lub zakupią w dniu turnieju otrzymają punkty rankingowe do rankingu krajowego.
- 16- Ubiór zawodnika
- We wszystkich turniejach niedopuszczalne jest noszenie podczas gry wszelkich nakryć głowy oraz korzystanie z urządzeń odtwarzających muzykę. W sytuacjach wyjątkowych zezwolenia na powyższe udziela organizator turnieju.
- Zabronione jest noszenie odzieży z motywami lub tekstami o treści obraźliwej lub pornograficznej.
- W turniejach Mistrzostw Polski (singlowych, deblowych), turniejach Grand Prix POD, finale Pucharu Polski - kategorii Pań/Panów oraz Juniorek/Juniorów obowiązuje dress code od fazy ćwierćfinałów- ciemne spodnie/spódnice (nie dżinsy) i ciemne obuwie (mogą być także sportowe bez żadnych kolorowych/białych akcentów/logo), koszulka z kołnierzykiem lub stójką (bez żadnych logo czy nazw drużyn sportowych-piłkarskich).
- W turniejach rangi Pucharu Polski lokalny organizator decyduje o zasadach ubioru zawodników obowiązujących w danych turnieju i udostępnia je zainteresowanym zawodnikom.
- Zawodnicy nie spełniający tych warunków nie zostaną dopuszczeni do gry. Ostateczna decyzja o dopuszczeniu zawodnika do gry należy do organizatora rozgrywek.
Organizator ma prawo zmienić zasadę dress code bezpośrednio przed danym turniejem.
- 17 – Używki
- W turniejach obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu oraz innych wyrobów tytoniowych (także typu – epapieros) w pomieszczeniach, w których rozgrywane są mecze.
- Osoba naruszająca w/w przepis dostaje ostrzeżenie od organizatorów, a w przypadku powtórzenia czynu, zawodnikowi grozi dyskwalifikacja i wykluczenie z turnieju.
- Zawodnik, który w zauważalny sposób znajduje się pod wpływem alkoholu, może zostać przez organizatorów wykluczony z turnieju. Dodatkowo, osoby takie nie mają prawa do jakichkolwiek punktów rankingowych, nagród i innych gratyfikacji związanych z danym turniejem, nie mają także prawa do zwrotu wpisowego.
- 18 – Sędziowie
- Zadania/obowiązki sędziego:
- kontrola miejsca rozgrywek;
- kontrola prawa do gry zawodników;
- wypełnienie raportu/protokołu pojedynków/podanie ostatecznego wyniku pojedynku
- kontrola i egzekwowanie nałożonych przez organizatorów kar i wykluczeń;
- rozwiązywanie problemów i sytuacji konfliktowych w miejscu rozgrywania pojedynków;
- bezstronność podczas wykonywania swoich obowiązków;
- gotowość 15 minut przed rozpoczęciem gier;
- w przypadku jeżeli jest to konieczne dostarczanie niezbędnych informacji do stolika sędziowskiego/organizatora;
- rzetelne i spokojne rozwiązywania spraw związanych z turniejem.
- Sędzia ma prawo do udzielania ostrzeżeń i notowania ich w protokole meczowym.
- Sędzia ma prawo do przerywania gry w przypadkach nagłych.
- Sędzia przyjmuje zgłoszenia protestów od zawodników lub drużyn i udziela ewentualnej pomocy w rozwiązywaniu takich przypadków, pamiętając o zachowaniu bezstronności.
- Zawodnicy i drużyny zobowiązani są wykonywać polecenia sędziego.
- Pozostałe:
Jeśli podczas pojedynków drużynowych nie jest możliwa obecność sędziego, część funkcji sędziego przejmuje kapitan drużyny gości (wg protokołu). W szczególności dotyczy to:
- kontroli miejsca gier,
- wypełnienia raportu/protokołu pojedynku;
- kontroli prawa do gry zawodników, sprawdzenia listy uczestników.
- 19 - Markerzy
- Markerami w turnieju indywidualnym są wyznaczeni przez organizatora zawodnicy lub w fazie pucharowej turnieju zawodnicy, którzy przegrali w swoim poprzednim pojedynku lub wolontariusze.
- Zawodnicy, którzy przegrali w swoim poprzednim pojedynku , zobowiązani są do kolejnego, rozgrywanego na tej samej tarczy (lub wskazanej przez organizatora) pojedynku.
- W pierwszych rundach turniejów fazy pucharowej do zapisywania wyników proszeni są ochotnicy lub zawodnicy wyznaczeni przez organizatorów
- Zawodnik odmawiający zapisywania wyników w pojedynku, w którym jest do tej czynności zobowiązany, zostaje ukarany ustaloną na początku turnieju karą finansową lub inną ustaloną przez organizatora.
- 20- Protesty
- W wypadku wniesienia protestu gra, podczas której zaistniała przyczyna protestu, musi zostać przerwana.
- Protest ma prawo zgłosić wyłącznie zainteresowany zawodnik bądź kapitan drużyny
- Zawodnik bądź drużyna, wobec której składany jest protest musi zostać poinformowana o tym fakcie przed jego rozpatrzeniem.
- Adresat protestu (sędzia) ma obowiązek niezwłocznie rozpatrzyć protest i poinformować zainteresowanych o podjętych decyzjach
- 21 – Kary
- Za nieprzestrzeganie regulaminu sędzia zawodów może ukarać zawodnika jedną z kar:
- ostrzeżenie/upomnienie;
- przyznanie lega lub meczu przeciwnikowi;
- wykluczenie z dalszych gier;
- dyskwalifikacja w zawodach z pozbawieniem zdobytych do chwili dyskwalifikacji punktów i nagród. Dalsze decyzje podejmuje Zarząd POD.
- 22 - Ustalenia końcowe
Regulamin ten jest własnością Polskiej Organizacji Darta PDO. Może być jednakże, za porozumieniem z właścicielem, kopiowany i powielany w formie oryginalnej.
Polska Organizacja Darta PDO zastrzega sobie prawo do zmian w niniejszym Regulaminie, jednakże nie później niż 14 dni kalendarzowych przed turniejem, podczas którego będzie stosowany.